Az állatasszisztált fejlesztés jelentőségét mutatta be a Bárczi Gusztáv Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és EGYMI szakmai napja

  • tan-pálya
  • 2025.11.11
    14:50
  • sajtóközlemény
A sajátos nevelési igényű gyermekek fejlesztésében betöltött szerepét és lehetőségeit mutatta be az állatasszisztált fejlesztésről szóló szakmai nap október 21-én, amelyet a Bárczi Gusztáv Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és EGYMI szervezett. Az esemény a Veszprémi Tankerületi Központ “Esélyt a gyermekeknek!” című, RRF-1.2.4-25-2025-00008 azonosítószámú projektje keretében valósult meg. A projekt a Széchenyi Terv Plusz, valamint Magyarország Helyreállítási és Ellenállóképességi Terve program keretében, az Európai Unió támogatásával valósult meg.

A rendezvény célja az volt, hogy a résztvevők átfogó képet kapjanak az állatasszisztált fejlesztés elméleti hátteréről, módszertani lehetőségeiről és gyakorlati alkalmazásáról a sajátos nevelési igényű tanulók fejlesztésében. A nap során a pedagógusok és szakemberek nemcsak elméleti tudással gazdagodhattak, hanem testközelből is megtapasztalhatták, miként járulhatnak hozzá a terápiás kutyák a tanulók fejlődéséhez.

A szakmai nap előadói és trénerei a Kutyákkal a Gyermekekért Alapítvány szakemberei – Bara Ivetta, terápiás kutyakiképző és Sáfár Ferenc, gyógytornász – voltak, akik több mint egy évtizede dolgoznak azon, hogy a kutyás terápia élményalapú és hatékony fejlesztési formaként jelenjen meg a köznevelésben és a szociális intézményekben.

A 2015-ben, Veszprémben alakult alapítvány az elmúlt években jelentős szakmai hálózatot épített ki: ma már több vármegyében – Veszprém, Somogy, Fejér, Pest és Győr-Moson-Sopron – is aktívan működik, 11 habilitációs kutyakiképző, közel 70 önkéntes és 29 vizsgázott terápiás kutya-felvezető páros közreműködésével.

Tevékenységük kiterjed a terápiás segítőkutyák képzésére és vizsgáztatására, az állatasszisztált egyéni és csoportos fejlesztések támogatására, valamint a felelős állattartásra és állatvédelemre nevelésre is. Emellett nyári napközis táborokat szerveznek, szakmai konferenciákon tartanak előadásokat, és az Oktatási Hivatal által akkreditált pedagógus-továbbképzések gyakorlati oktatóiként is részt vesznek a szakmai utánpótlás képzésében.

A rendezvény résztvevői egyetértettek abban, hogy az állatasszisztált fejlesztés kiemelkedő szerepet tölthet be a sajátos nevelési igényű gyermekek fejlesztésében: elősegíti a szociális készségek fejlődését, növeli a motivációt, és pozitív hatással van az érzelmi egyensúlyra is.

Az esemény a szakmai tapasztalatcsere mellett inspirációt is adott a pedagógusoknak és fejlesztő szakembereknek, hogy a jövőben még szélesebb körben alkalmazzák a kutyás terápia módszereit az oktatási intézményekben.