Reziliencia a pedagógiában – szakmai napot tartott a Bartos Sándor Óvodában, Általános Iskolában és EGYMI-ben

  • tan-pálya
  • 2025.10.06
    10:28
  • sajtóközlemény
A Veszprémi Tankerületi Központ az RRF-1.2.4-25-2025-00008 azonosítószámú, Esélyt a gyermekeknek! című projekt keretében szakmai napot szervezett a Bartos Sándor Óvoda, Általános Iskola és EGYMI-ben. A rendezvény központi témája a reziliencia, vagyis a lelki ellenálló-képesség fejlesztése volt. A projekt a Széchenyi Terv Plusz, valamint Magyarország Helyreállítási és Ellenállóképességi Terve program keretében, az Európai Unió támogatásával valósult meg.

A modern társadalom kihívásai közepette a pedagógusok és gyógypedagógusok nemcsak saját mentális jóllétük megőrzéséért felelősek, hanem példát is mutatnak diákjaik számára. A reziliencia nem csupán a stresszhelyzetek kezelését jelenti, hanem olyan készségek és személyiségjegyek kialakítását is, mint a kitartás, a pozitív énkép, a kudarcokból való tanulás és a belső motiváció erősítése.

A szakmai nap célja az volt, hogy a résztvevők megismerjék és elsajátítsák azokat a módszereket, amelyek segítségével:

érzelmi biztonságot nyújthatnak a gyerekeknek,
hatékony megküzdési stratégiákat mutathatnak számukra,
pozitív visszajelzésekkel erősíthetik önbizalmukat és önhatékonyságukat.

A program meghívott előadója Dr. Tapolyai Emőke klinikai és pasztorálpszichológus, felsővezetői coach volt, aki előadásában arra hívta fel a figyelmet, hogy a reziliencia tanulható és fejleszthető készség. Hangsúlyozta: a pedagógusoknak lehetőségük és felelősségük van abban, hogy a diákok számára mintát adjanak a kudarcok kezelésére, a belső erőforrások mozgósítására és a lelki rugalmasság megőrzésére.

Dr. Tapolyai EmőkeDr. Tapolyai Emőke

A rendezvény hozzájárult ahhoz, hogy a pedagógusok saját szakmai eszköztárukat bővítsék, és a mindennapi nevelési gyakorlatukba olyan módszereket építsenek be, amelyek a diákok mentális egészségét és hosszú távú boldogulását is támogatják.

A lelki rugalmasság fejlesztése nemcsak a gyermekek, hanem a pedagógusok számára is védőfaktorként működik a pszichés terhelésekkel, a kiégéssel és a fokozódó társadalmi kihívásokkal szemben. A program így közvetlenül szolgálta a projekt átfogó célját: esélyt adni minden gyermeknek egy kiegyensúlyozottabb, sikeresebb élethez.