Turbózzuk fel az agyunkat!

Bizonyára sokak számára ismerős, hogy a második félévben valahogy nehezebben megy a tanulás, álmosabbnak, fáradtabbnak érzi magát, sokszor kétszer annyi ideig ül a könyv felett, és így sem jut a tananyag végére. Összeállításunkkal abban próbálunk segíteni, hogyan tudunk mégis mindezek ellenére hatékonyak lenni, és koncentrálni.

Lehet az oka a tavaszi fáradtság, a szép idő miatti csábító programok, vagy az, hogy a tavaszi szemesztert nem kipihenten, frissen kezdte, hanem többnyire egy húzós vizsgaidőszak után. Hiába szeretnénk szinte percre pontosan beosztani a tanulásra szánt időnket, ha gyakran elkalandozunk, akkor nem tudjuk tartani a feszes tempót. Számtalan módon fejleszthetjük a koncentrációnkat, és már néhány apró lépéssel is komoly eredményeket érhetünk el.

Vitaminok és pihenés!

Fáradtan nem lehet tanulni, de még jegyzetelni sem. Ilyenkor az eltöltött idő gyakran csak arra jó, hogy megnyugtassuk a lelkiismeretünket. Hiába a remek időbeosztás, az ideális tanulóhely, ha nem tudunk kellőképpen koncentrálni, akkor nem érünk el komoly eredményeket. A legfontosabb, hogy pihenjünk, aludjunk eleget! A jó fizikai erőnlét alapvető, ehhez sportos életmódra, és változatos, egészséges táplálkozásra van szükség.

Noha a legtöbb diák jól tudja, mennyire fontos a pihenés, mégis kialvatlanok. Természetes, hogy szeretnének szórakozni, itt is az időzítésre kell odafigyelni. Ördögi körről van szó: ha nem alszunk eleget, akkor fáradtak leszünk, jó eséllyel egészségtelen, gyors ételeket eszünk, és nem lesz erőnk mozogni sem, így sokkal kevesebb energiánk lesz majd a feladatok megoldásához, mint ha nem hajszoljuk túl magunkat.

A mozgás is fontos, kapcsoljunk a téli, kissé lelassult üzemmódunkból ismét pörgősebb fokozatba. Persze nem kell arra gondolni, hogy napi tíz kilométert kell fussunk, vagy órákat töltsünk edzéssel, hogy újra fittek és energikusak legyünk. Elegendő, ha hetente kétszer elmegyünk tornázni, esetleg úszunk, kosárlabdázunk egyet. Az se legyen mentség, hogy vékony a pénztárcánk: remek mozgásforma lehet a kocogás is, vagy ha biciklivel közlekedünk a városban.

A magolás is fárasztó

Egy áttanult nap éppolyan fárasztó lehet, mint egy pörgős, eseménydús nap. A magolás unalmasabb és kevésbé mozgalmas, mégis legalább annyira kimerítő, mint ha egész nap nyüzsögtünk volna. Ráadásul az asztalnál ülve kevesebb inger ér minket, ami miatt lehangoltabbak is lehetünk. Mindenki tapasztalta már, hogy hiába ül le lelkesen, frissen tanulni, mire elolvas néhány oldalt, teljesen elálmosodik. Tudni kell, hogy ez csak átmeneti állapot, amin túl kell lendülni, ha nem adjuk fel és nem engedünk a kísértésnek, kicsivel később azt vesszük majd észre, hogy újult erővel, jól haladunk a tanulással.

Hogyan maradjunk frissek?

Bármilyen kitartóak és elszántak vagyunk, előbb-utóbb eljön az a perc, amikor úgy érezzük, leragad a szemünk az álmosságtól. De mivel nyerhetjük vissza az energiánkat és éberségünket? A legfontosabb szabály, hogy csak végső esetben igyunk kávét vagy energiaitalt. Jobb megoldás a hideg-meleg vizes váltott zuhany vagy pár perc pihenő. Szívjunk egy kis friss levegőt az erkélyen (vagy legalább nyissuk ki az ablakot), vagy végezzünk néhány nyújtó gyakorlatot. Érdemes megfigyelni, mikor, melyik napszakban vagy a tanulás hányadik órájában szoktunk elfáradni, és ezekre az álmosabb pillanatokra olyan teendőt időzíteni, ami kevésbé frissen is könnyedén elvégezhető. Ilyen például a jegyzetelés vagy a tananyag rendezése.

Ki kell iktatni a fáradtságot!

Számos kutatás támasztja alá, hogy az álmosságon kívüli másik „ellenség" a fáradtság. Ez a fáradtság nem hasonlít a kimerítő fizikai munka után érzett állapothoz, sokkal inkább az unalom és a csökkent tanulási kedv idézi elő. Ezt úgy küszöbölhetjük ki, ha megtanulandó anyagokat nehézségi szintek szerint csoportosítjuk. A nagyobb odafigyelést igénylő, nehezebb tantárgyakat bontsuk kisebb tanulási időszakokra, mert ha egyszerre próbáljuk a fejünkbe tömni az ismereteket, nagy valószínűséggel hamar feladjuk vagy kimerülünk. Vegyük előre a kevésbé érdekes tárgyakat, hagyjuk a végére az izgalmasabbakat! Így motiváltak is maradunk a szárazabb leckék elsajátítása közben, és fel tudunk majd pörögni, amikor a kedvünkre való témákkal foglalkozhatunk. Fontos, hogy folyamatosan végezzünk olyan feladatokat, amelyek sikerélményt adnak, hogy fenntartsuk, megőrizzük a motivációnkat.

Kritizáljunk, érveljünk!

Az éberség fenntartásában az is segít az, ha vitába szállunk az olvasottakkal. Nem arra gondolunk, hogy hangosan érveljünk a könyv felett, de érdemes elgondolkodni, hogy egyetértünk-e a leírtakkal, és bátran fogalmazzunk meg kritikát is. A magolás unalmas és egysíkú (arról nem is beszélve, hogy nem ez a leghatékonyabb módja az ismeretek elsajátításának), ezért bármi jó, ami kizökkent a monotóniából: kérdőjelezzük meg a szerző által írtakat, akár alá is támaszthatjuk elképzeléseinket, érveket sorakoztathatunk fel. Ezekről akár vázlatot is készíthetünk, amelynek segítségével könnyebb lesz memorizálni a megtanulandó anyagokat. Ne passzívan próbáljuk meg befogadni a tanulnivalót, hanem gondolkodjunk, kételkedjünk az olvasott információk valóságtartalmában, álljunk aktívan a tanulási folyamathoz. Ez segít abban, hogy fenntartsuk frissességünket, elűzzük a fáradtságot és az unalmat.

Forrás: felvi.hu