Nemzetközi kampány a gyermekek online szexuális kizsákmányolása ellen

Nemzetközi kampány indult a gyermekek online szexuális kizsákmányolása ellen, a magyar rendőrség ennek részeként kampányfilmmel igyekszik felhívni a figyelmet erre a bűncselekménytípusra és próbál segítséget nyújtani ahhoz, hogy a lehető legkevesebben váljanak áldozattá - mondták az Országos Rendőr-főkapitányság és a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda (KR NNI) munkatársai hétfői sajtótájékoztatójukon Budapesten.

Szongoth Richárd, a KR NNI kiberbűnözés elleni főosztályának vezetője arról beszélt, hogy elsősorban az online szexuális zsarolásra fókuszálnak figyelemfelkeltő kampányfilmjeik, amelyek igaz történeten alapulnak. A sajtótájékoztatón bemutatott kampányfilmben egy fiatal lánnyal cseveg az interneten egy ismeretlen, majd szexuális tartalmú képet kér tőle, és azzal zsarolja, hogy ha nem találkozik vele a lány, közzéteszi az interneten az általa küldött a tartalmakat. A kisfilm arra is figyelmeztet, hogy a bűnözők szexuális tartalmú fotókat vagy pénzt kérnek áldozataiktól.

Szabó Henrik, az ORFK bűnmegelőzési osztályának kiemelt főreferense azt hangsúlyozta: a fiatalok sokszor nincsenek tisztában azzal, hogy milyen céllal közelítenek feléjük a világhálón. Hozzátette: az elkövetők gyakran álprofilt használnak, adataikat változtatják. Bárki mondhatja magát bárkinek az interneten, akit személyesen nem ismerünk, azt idegennek kell tekinteni - hívta fel a figyelmet.

A rendőrség azt tanácsolja a fiataloknak, hogy ne osszanak meg intim felvételeket, és ha szexuális tartalmú képet kérnek tőlük vagy zsarolni próbálják őket, azonnal szakítsák meg a kapcsolatot. A rendőrség arra is figyelmeztet: ne fizessenek a fiatalok a zsarolóknak és merjenek segítséget kérni. Ugyancsak javasolják, hogy őrizzék meg a bizonyítékokat, például készítsenek a beszélgetésről képernyőfelvételt. Nem utolsó sorban pedig azt tanácsolják: ha valakit ilyen bűncselekmény ér, haladéktalanul tegyen bejelentést a rendőrségen.

A mostani kampány az Europol koordinációjával 29 országban valósul meg azzal a céllal, hogy növeljék a fiatal internethasználók és hozzátartozóik tudatosságát és megelőzzék az áldozattá válást.

Legfrissebb