Mészáros Károly elmondta: az előző évi versenyen egyetlen magyar középiskolás csapatként, a Kando Electric tagjai prototípus és elektromos autók kategóriában indultak. Mért eredményüket az eleredő eső több alkalommal is hátráltatta, mégis sikerült remek, 336 kilométeres távval a 13. helyen zárniuk a 31. Shell Eco-marathon Europe-ot - tette hozzá.
A nemzetközi versenyen a diákok újabb és újabb energetikai megoldásokkal kísérleteznek, hogy kiderüljön, ki tudja a legnagyobb távolságot megtenni egy liter üzemanyaggal vagy egy kilowattórának megfelelő energiával.
Mint mondta, az idei megmérettetésre készülve először is ki kellett javítaniuk a londoni pálya szintkülönbségei miatt tavaly megsérült karosszériát, majd a kecskeméti önkormányzat támogatásával régi motorjukat újra cserélték. A három fázisú, kefe nélküli, kisebb fogyasztású motor már 90 százalék feletti mértékben képes a befektetett energiát hasznosítani. A beépítése már megtörtént, jelenleg a tesztelése zajlik. Bíznak benne, hogy idei teljesítményükkel egyetlen magyar középiskolás résztvevőként a legjobb tíz csapat közé kerülhetnek.
Biztonságtechnikai előírás a versenyen, hogy a pilóta rosszulléte esetén meg kell szüntetni a motor hajtását. Ezért a kecskeméti csapat egy olyan elektronikát épített be a járműbe, amely nemcsak megállítja a motort, de le is fékezi az autót és hanggal is jelzi a bajt. Ezzel az újítással a biztonsági különdíjért is versenybe száll a nyolcfős kecskeméti csapat.
A pályáról elmondta: arról értesültek, hogy az előző évihez képest ugyan rövidebb lett, de szinte teljes kört leíró kanyarokkal tűzdelték és némelyik olyan felüljáróba torkollik, amire már tavaly sem tudott jó néhány autó felhajtani. Teljesítményüket idén is a 39 perc alatt megtett 10 kör alapján számítják majd ki.
Mészáros Károly emlékeztetett: a Kandó Kálmán középiskola csapata már hét éve vesz részt a főiskolás és egyetemista mérnökök versenyén. A járművűk a harmadik saját gyártású autójuk, amin szinte minden iskolai keretek közötti fejlesztés eredménye. A diákok tervezik meg, készítik el, állítják össze és tesztelik a komplett járművet, szinte önerőből.
A résztvevő fiatalok a hatalmas kihívást jelentő verseny mellett a jármű megépítése közben olyan ismeretekre, tudásra tehetnek szert, ami nem része szervesen a tananyagnak. A nem mindennapi elektronika fejlesztése ugyanis rengeteg kutatómunkát igényel. Az autó számos alkatrésze pedig egyedileg megtervezett és kivitelezett, ami rendkívüli módon fejleszti a diákok kreativitását - tette hozzá. A négynapos eseményt május 25. és 28. között, 27 ország 178 csapatának részvételével, a londoni Queen Elizabeth Olimpiai Parkban rendezik meg.
Évről évre Ázsiában, Amerikában és Európában rendeznek egy-egy Shell Eco-marathon versenyt. A megmérettetés célja, hogy tudományos és mérnöki pálya választására ösztönözze a fiatalokat. A Make the Future London az ötletek és innovációk fesztiválja, amely nem csupán a legkiemelkedőbb energetikai ötleteknek nyújt kiváló terepet, de az energetikai kihívásokkal kapcsolatos innovációknak, együttműködéseknek és párbeszédnek is.
Magyarországról a kecskemétiek mellett az Óbudai Egyetem, a Debreceni Egyetem és a győri Széchenyi István Egyetem csapata indul a versenyen.