Az első negyedévben 36,2 millió, az egy évvel korábbinál 8,5 százalékkal kevesebb táblagépet értékesítettek a világpiacon. A mostani a tizedik egymást követő olyan negyedév, amelyikben kevesebb táblagépet értékesítettek az egy évvel korábbinál. Sőt, a legutóbbi öt egymást követő negyedévben a csökkenés éves bázison kétszámjegyű volt.
A táblagép piac forgalmának csökkenése két készülék kategória homlokegyenest ellentétes tendenciáját takarja. Az egyik kategória, a tényleges táblagépek értékesítése folyamatos és meredek visszaesést mutat, ami az IDC prognózisa szerint belátható időn belül így is marad. A másik kategória, a csatlakoztatható billentyűzetes táblagépek forgalma viszont több-kevesebb lendülettel emelkedést mutat. Az utóbbi kategória a hagyományos notebook gépekkel kezdi felvenni a versenyt.
A táblagép piac több gyártó korábbi hasonló próbálkozása mellett valójában az Apple iPad piaci megjelenésével 2010-ben indult be - mutatott rá Ryan Reith, az IDC szakértője. A táblagépek forgalma 2010 és 2013 között lélegzetelállító üzemben nőtt. A vásárlói érdeklődés azonban a nagyméretű okostelefonok megjelenésével és részben a technológiai áttörés elmaradása miatt később megcsappant.
A táblagép piacot az idei első negyedévben is az Apple vezette, ámbár csökkenő eladásokkal és zsugorodó piaci részesedéssel. Sőt, a legnagyobb mértékben épp az Apple táblagép eladásai csökkentek az első negyedévben, 13,0 százalékkal, miközben forgalmát csak egyetlen gyártó, a kínai Huawei tudta növelni 31,7 százalékkal. Az összes többi gyártó eladásai csökkentek.
Az Apple 8,9 millió táblagépet értékesített az első negyedévben a 2016 első negyedévi 10,3 millió után. A mostani eladások 24,6 százalékos, az egy évvel ezelőtti eladások 25,9 százalékos piaci részesedést biztosítottak számára.
A sorban második Samsung az egy évvel korábbinál 1,1 százalékkal kevesebb, 6,0 millió táblagépet értékesített az idei első negyedévben. Mivel eladásai a piaci átlagnál kisebb mértékben csökkentek, piaci részesedése még emelkedni tudott, 16,5 százalékra 15,2 százalékról.
A Huawei 2,7 millió táblagépet adott el az idei első negyedévben, míg egy évvel korábban 2,0 milliót. A kínai cég világpiaci részesedése ezzel 7,4 százalékra nőtt 5,1 százalékról.
Az Amazon.com táblagép eladásai 1,8 százalékkal 2,2 millióra csökkentek, a piaci részesedés ezzel párhuzamosan 6,0 százalékra nőtt 5,6 százalékról.
A Lenovo 3,8 százalékkal kevesebb táblagépet értékesített az idén, mint a tavalyi első negyedévben, 2,1 milliót 2,2 millió után, ami 0,2 százalékponttal nagyobb, 5,7 százalékos piaci részesedéshez volt számára elegendő.
Az összes többi táblagép gyártó eladásai együttesen 14,7 százalékkal 14,4 millióra csökkentek, piaci részesedésük 42,7 százalékról 39,8 százalékra zsugorodott.